środa, 28 grudnia 2011

Skąd się wziął zwyczaj dekorowania choinki?



 Kupiłam wczoraj rodzinie w Stanach Zjednoczonych śliczną książkę " Polskie zwyczaje i obrzędy doroczne" Barbary Ogrodowskiej. Przeglądając album natrafiłam na kilka ciekawostek dotyczących Świąt Bożego Narodzenia . Dekorowanie choinki jest to stosunkowo młody zwyczaj. Pierwsze choinki pojawiły się w Polsce dopiero w XIX wieku w domach Niemców i ewangelików. Powszechne natomiast były  gałązki jodłowe, świerkowe lub sosnowe  którymi dekorowano drzwi oraz ramy obrazów. W Polsce południowej (czyli u mnie), nad stołem wieszano rozwidlony czubek świerku lub sosny, na których wieszano ciasteczka domowego wypieku, jabłka, orzechy, pozłocone nasiona owsa, ozdoby papierowe i wycinanki z opłatka - był to tak zwany podłaźnik lub boże drzewko

 I jeszcze jedno chciałam wam pokazać. Wyjątkową ozdobę choinkową w mojej rodzinie. Nie jest ona może bardzo wiekowa, ale już ma swoją historię. Gdy mój teść był w USA jakieś 25 lat temu przywiózł ze sobą cztery dzwoneczki na choinkę. Jeden z dzwoneczków rozbił się już przed laty, a pozostałe trzy wisiały sobie co roku u nich na choince. Do czasu kiedy trzy lata temu moja szwagierka zachwycona dzwoneczkami stworzyła im nową historię. Ponieważ moi teściowie mają trójkę dzieci - dokładnie tyle ile dzwoneczków, każde wzięło sobie po jednym z nich i teraz co roku dzwoneczki wiszą już każdy na innej choince, w innym domu, ale są dla rodzeństwa pamiątką świąt spędzanych wspólnie w rodzinnym domu.
A tutaj ja z moją córeczką. Zdjęcie tak sprytnie zrobione że nie widać jak gruba już jestem :)

4 komentarze:

  1. Właśnie to ostatnie zdjęcie mnie wyjątkowo urzekło !!! Magiczne takie ...

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki! To mój mąż robił :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Kasiu , dziekuje , ze jakimis drogami znalzłas mój blog. Moja droga Kowno- starówka taka jest piękna, za rok mozemy wybrac sie tam razem na kawke i kartacze..he..he..poczytam Twoj blog w wolnej chwili..a teraz Pozdrawiam z okazji Nowego Roku..wszystkiego co najlepsze dla Ciebie i rodziny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję pięknie za życzenia i również życzę wszystkiego najlepszego

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)

Powered By Blogger

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...